pages bg right

Lotnictwo

Spora część społeczeństwa panicznie boi się latać pomimo tego, iż podróżowanie drogą powietrzną uchodzi za jedną z najbezpieczniejszych metod, a już na pewno bardziej bezpieczną od popularnego samochodu. Dla innych z kolei lotnictwo to hobby, a w skład jego fanów wchodzą zazwyczaj głównie mężczyźni.

Nie ulega wątpliwości, że zainteresowanie lotnictwem to jedno z typowych męskich hobby. Przybiera ono wiele form, od pasji poznawania konstrukcji i historii lotnictwa, przez modelarstwo do spottingu.

latanie-hobby-pasja

© Ensuper – Fotolia.com

Historia lotnictwa jest tak szeroka, że nie sposób w żaden sposób jej streścić. Próby skonstruowania latającej maszyny podejmował się nawet sam Leonardo da Vinci w XV wieku. Lotnictwo, mówiąc przewrotnie, wzniosło się na prawdziwe wyżyny dopiero w XIV wieku, a za pioniera w tej dziedzinie uważa się Niemca Otto Lilienthala.
Lotnictwo jako hobby męskie doskonale odzwierciedla cechy prawdziwego mężczyzny. Wymaga ono bowiem sporej odwagi, opanowania oraz zachowania zimnej krwi, a już na pewno latać nie może osoba posiadająca lęk wysokości. Taka osoba może wówczas uprawiać spotting, czyli fotografowanie środków komunikacji, a w tym wypadku samolotów, śmigłowców, czy nawet paralotni bądź balonów. Doskonałe zdjęcia można wykonać podczas pokazów powietrznych zwanych airshow (ang. air – powietrze show- pokaz, występ).
Inną formą lotniczego hobby jest budowanie modeli. Wykonywanie makiet latających, szybowców, oraz ich oblatywanie. Dla domatorów hobby to może przybierać postać sklejania modeli samolotów i tworzenia rozbudowanych kolekcji z danego okresu historycznego.
Niektórzy panowie traktują swoje hobby czysto dorywczo, wówczas uprawiają latanie amatorskie w żaden sposób nie kolidujące z ich życiem zawodowym. Jest to czas poświęcany na rozrywkę taką, jaką lubią. Natomiast inni łączą swoje przyjemne hobby z pożytecznym i zajmuje się lotnictwem bardziej profesjonalnie, co daje im podwójną satysfakcję.

Hawker Hurricane w Lotnictwie Polskim

Posted by on Kwi 4, 2017 in Lotnicze pasje, Tradycja | 1 comment

Hawker Hurricane w Lotnictwie Polskim

Hawker Hurricane, to jeden z symbolów lotniczych walk w czasie II wojny światowej. Polacy kojarzą go głównie jako maszynę, na której latali polscy piloci z dywizjonu 303 w czasie „Bitwy o Anglię”. Ale to nie njedyny związek tego słynego samolotu z lotnictwem polskim.Polska przed II wojną światową, na początku lat 1930, była potęgą, jeśli chodzi o produkcję i projektowanie własnych samolotów, jednak w 1939 roku, polskie siły powietrzne były zbyt skromne. Myśliwce Hawker Hurricane zostały wtedy zamówione od rządu angielskiego i na kilka dni...

read more

F/A-18 Hornet – nowoczesny myśliwiec z czasów zimnej wojny

Posted by on Sty 14, 2017 in Lotnicze pasje | 0 comments

F/A-18 Hornet – nowoczesny myśliwiec z czasów zimnej wojny

Na przełomie 1960 i 1970 powstało wiele wojskowych samolotów ponadźwiękowych, które po większych lub mniejszych modyfikacjach, są wykorzystywane w armiach do tej pory. Obok takich modeli, jak polska Iskra, MIG-25 i 27 czy F-16 Fighting Falcon, warto wymienić F/A-18 Hornet – samolot wyróżniający się przede wszystkim, wszechstronnością zastosowania. Historia Samolot powstał przy współpracy firm Northrop (główny producent) oraz McDonnell Douglas (dostawca części). Między firmami dochodziło do konfliktów co zaowocowało procesem i przejęciem...

read more

Zmiany w wyglądzie polskiej szachownicy na przestrzeni lat

Posted by on Lis 11, 2016 in Lotnicze pasje, Tradycja | 0 comments

Zmiany w wyglądzie polskiej szachownicy na przestrzeni lat

Przyglądając się samolotom, traktujemy biało-czerwoną szachownicę jako ich naturalny element. Ten znak rozpoznawczy jest używany od prawie 100 lat, jednak niewielu z nas zdaje sobie sprawę, że w tym czasie, przeszedł kilka poważnych zmian. Przyjrzyjmy się malowaniu godła lotnictwa na polskich samolotach. Okres przed II wojną światową Szachownica była znakiem osobistym porucznika Stefana Steca, który przyleciał do Warszawy ze Lwowa z meldunkami w listopadzie 1918 roku. Od grudnia tego roku, zaczęto stosować szachownicę jako symbol rozpoznawczy...

read more

M-346 w polskim lotnictwie

Posted by on Cze 10, 2016 in Lotnicze pasje, Militaria. | 1 comment

M-346 w polskim lotnictwie

W jesieni 2016 roku w Dęblinie mają pojawić się pierwsze samoloty M-346 Master, które zastąpią wysłużone egzemplarze samolotu TS-11 Iskra. Kontrakt na miliard złotych podpisano w roku 2014 – w tej cenie, polska armia ma zostać wzbogacona o 8 egzemplarzy. Odrzutowce M-346 Master, które trafią do polskiej armii, będą pomalowane w podobny sposób, jak F-16 i MiG-29 – górne powierzchnie będą malowane na jasnoszary i ciemnoszary, natomiast dolne, na jednolicie szary. Polskie samoloty M-346 będą miały numery seryjne od 7701 do 7708. M-346 to model...

read more

Dywizjon 303 – długo oczekiwana premiera

Posted by on Cze 1, 2016 in Lotnicze pasje, Modelarstwo., Tradycja | 0 comments

Dywizjon 303 – długo oczekiwana premiera

Dywizjon 303 to jednostka, która budzi uczucie dumy każdego Polaka interesującego się historią 2 wojny światowej. Polscy lotnicy byli upamiętnieni w produkcji „Bitwa o Anglię” z 1969 roku, jednak do tej pory brakowało jednak filmu, który pokazałby w pełni bohaterskie losy polskiego lotnictwa. Piloci Dywizjonu 303: Od lewej P/O Ferić, F/Lt Kent, F/O Grzeszczak, P/O Radomski, P/O Zumbach, P/O Łukuciewski, F/O Henneberg, Sgt. Rogowski, Sgt. Szaposznikow. Film „Dywizjon 303” Ta sytuacja wkrótce się zmieni, bo w 2017 roku ma zostać...

read more

Grupa Żelazny i jej samoloty

Posted by on Maj 19, 2016 in Lotnicze pasje, Sport - rekreacja | 0 comments

Grupa Żelazny i jej samoloty

Grupa Żelazny to jedyna cywilna grupa akrobacyjna w Polsce. Nazwa grupy pochodzi od jej sponsora, firmy, która ma sieć sklepów. Piloci tej grupy są uznawani za jednych z najlepszych w kraju i aktywnie uczestniczą w zawodach na całym globie. Ich specjalnością są loty zespołowe. Samoloty grupy Żelazny Podczas zawodów lotniczych, można podziwiać takie samoloty, jak: Extra Flugzeugbau EA300 Określany jako najpopularniejszy samolot akrobacyjny na świecie. Model po raz pierwszy został oblatany w maju 1988 roku. Wyposażono go w silnik Lycoming...

read more

Polacy na Challenge – wieczna chwała

Posted by on Lut 20, 2016 in Lotnicze pasje | 0 comments

Polacy na Challenge – wieczna chwała

Lata 30 XX wieku to okres świetności polskiej awiacji. Gdy w 1932 roku zorganizowano w Niemczech kolejne prestiżowe zawody Challenge, za głównych faworytów uważano Niemców i Włochów. Niewiele osób spodziewało się tego, że po trzech wymagających konkurencjach, najwyższe noty otrzyma ekipa Żwirko i Wigura, jednak tak właśnie się stało. Francuzi na Challenge 1932 Challenge 1932 – tryumf RWD Po próbie sprawności technicznej samolotu, polska ekipa na RWD-6 była za drużyną z Włoch, natomiast po drugiej, czyli locie okrężnym nad Europą, Polacy...

read more

RWD-8 – nowoczesna, polska maszyna

Posted by on Sie 20, 2015 in Lotnicze pasje, Modelarstwo., Tradycja | 0 comments

RWD-8 – nowoczesna, polska maszyna

Gdy Stanisław Wigura w 1931 roku stworzył projekt samolotu RWD-8, nie spodziewał się, że powstanie on aż w 600 egzemplarzach. Rekord ilości wyprodukowanych samolotów pobito dopiero w latach 70 XX wieku. Konstrukcję bardzo przerobiono w roku 1933, kiedy to zmieniono geometrię skrzydeł i lotki. Początkowo produkcją zajmowały się Doświadczalne Warsztaty Lotnicze (DWL), w których udało się wyprodukować od 90 do 100 sztuk samolotu. Konstrukcja RWD-8 Samolot szkoleniowy RWD-8 miał dwa miejsca dla załogi, wyposażono go w skrzydło typu parasol....

read more

Wild Weasel – lotnictwo dla twardzieli

Posted by on Lis 4, 2014 in Lotnicze pasje, Militaria. | 1 comment

Wild Weasel – lotnictwo dla twardzieli

Zwalczanie ochrony przeciwlotniczej przeciwnika (SAM) to kluczowy elemetem dzisiejszych misji wojskowych. W Stanach Zjednoczonych siły tego typu nazywane są „Wild Weasel” (Dzika Łasica), natomiast w czasie misji w Wietnamie nazywano je „Iron Hand” (Żelazna ręka). Ich działanie polega na likwidowaniu rakiet przeciwlotniczych radarów w pierwszych godzinach natarcia na wrogie terytorium. W ostatnich konfliktach zbrojnych w tego typu jednostkach służyła aż jedna czwarta amerykańskich żołnierzy. A4F Skyhawk odpala pocisk AGM-45 Shrike Historia...

read more

Niesamowity model z końca wojny – Grumman F8F Bearcat

Posted by on Sty 16, 2014 in Lotnicze pasje, Modelarstwo. | 0 comments

Niesamowity model z końca wojny – Grumman F8F Bearcat

Samolot Grumman F8F Bearcat powstał w końcowym etapie drugiej wojny światowej. Napędzany był silnikiem tłokowym, jako ostatni z myśliwców produkcji firmy Grumman. Miał być jak najlżejszy i najmniejszy, producentowi postawiono także konieczność wyposażenia go w działko 20 mm. Te wymagania były wymuszone faktem, iż samolot miał stacjonować na statkach – to model pokładowy. Większość problemów konstrukcyjnych rozwiązano w prosty sposób – skopiowano je z modelu Focke-Wulf Fw 190, który znalazł się w rekach Amerykanów. Model był na tyle udany, że...

read more