Przyglądając się samolotom, traktujemy biało-czerwoną szachownicę jako ich naturalny element. Ten znak rozpoznawczy jest używany od prawie 100 lat, jednak niewielu z nas zdaje sobie sprawę, że w tym czasie, przeszedł kilka poważnych zmian. Przyjrzyjmy się malowaniu godła lotnictwa na polskich samolotach.
Szachownica była znakiem osobistym porucznika Stefana Steca, który przyleciał do Warszawy ze Lwowa z meldunkami w listopadzie 1918 roku. Od grudnia tego roku, zaczęto stosować szachownicę jako symbol rozpoznawczy polskich samolotów. Jej układ i kolorystyka różnił się od szachownicy, którą możemy oglądać dzisiaj. W lewym górnym rogu znajdowało się czerwone (a dokładniej, karmazynowe) pole, a szachownica nie miała obwódki.
Po 1930 roku, lotnictwo zwróciło uwagę na zbyt dużą widoczność symbolu, przez co znacznie je zmniejszono i zaprzestano jego symetrycznego malowania na płatach skrzydeł.
Samolot Stefan Steca w lotnictwie Austro Węgier 1917.
Szachownice w okresie II wojny światowej były niewielkie (około 20 na 20 cm), a niekiedy, malowano pod nimi napis Poland. Malowano je głównie w przedniej części kadłuba samolotu.
W 1993 wprowadzono rewolucję w wyglądzie szachownicy. Wersja używana do tej pory, miała nieprawidłowy układ pól, który nie zgadzał się z wytycznymi heraldycznymi. Z tego powodu, postanowiono zamienić ich kolejność w taki sposób, by w lewym górnym rogu znajdowało się pole białe, a nie jak dotychczas, czerwone. Co interesujące, wiele szachownic dostępnych w sprzedaży w formie naklejek, ma stary układ pól lub nieprawidłową kolorystykę. Podobna sytuacja dotyczy monety, wybitej przez NBP w celu uczczenia ofiar katastrofy smoleńskiej – ona także posiada nieprawidłowy układ pól.
Późniejsze lata przyniosły poważną zmianę – w 2012 roku, decyzją Tomasza Siemoniaka, przywrócono malowanie szachownicy na górnej części skrzydeł, czego zaprzestano w okresie po II wojnie światowej.
Podsumowując, warto mieć świadomość historii znaku polskiego lotnictwa i pamiętać o tym, jaki układ pól, jest prawidłowy. Pozwoli to ustrzec się od ośmieszenia lub od błędu przy ozdabianiu modelu samolotu.
Leave a Reply