Hawker Hurricane, to jeden z symbolów lotniczych walk w czasie II wojny światowej. Polacy kojarzą go głównie jako maszynę, na której latali polscy piloci z dywizjonu 303 w czasie „Bitwy o Anglię”. Ale to nie njedyny związek tego słynego samolotu z lotnictwem polskim.Polska przed II wojną światową, na początku lat 1930, była potęgą, jeśli chodzi o produkcję i projektowanie własnych samolotów, jednak w 1939 roku, polskie siły powietrzne były zbyt skromne. Myśliwce Hawker Hurricane zostały wtedy zamówione od rządu angielskiego i na kilka dni przed atakiem na Westerplatte, były na statku, który dopłyną do Gdyni. Niestety, ale nie mogły one pomóc w odparciu ataków wojsk niemieckich, ponieważ statek wraz z ładunkiem, musiał odpłynąć na wody neutralne. Do Polski nie dotarło także 9 samolotów, które zatrzymano już na Gibraltarze.
Piloci dywizjonu 303
Dywizjon im Tadeusza Kościuszki, stacjonujący w Blackpool i następnie w Northolt, od sierpnia 1940 roku trenował loty na samolotach Hurricane Mk-I. Samoloty trafiły wcześniej do dywizjonu 302, w którym rozpoczęto loty bojowe już w lipcu 1940 roku.
Pierwsze dni walk pokazały umiejętności polskich pilotów, ale także, ich skłonność do ryzyka – w czasie potyczek stracono 5 samolotów (załogi się uratowały). Na przełomie 1940 i 1940 roku, zaczęto wprowadzać nowszą wersję Hurricane, określaną Mk.II. Początkowo trafiły one do Polaków walczących w dywizjonie 302. Po październiku 1941 roku, jednostka walczyła wyłącznie na samolotach Spitfire.
W sierpniu 1941 roku także pozostałe jednostki Polaków zostały wzmocnione o samoloty Spitfire MK-I i Mk-II, a także w nowsze wersje Hurricane, takie, jak Mk.IIB.
Polacy walczący w dywizjonie 308, 315, 316, 317 i 318, także walczyły na maszynach Hurricane Mk.I, z czasem wprowadzając nowsze wersje.
Hurricane MK I z 1 dywizjonu RAF, bitwa o Anglię 1940, wikipedia
Mimo tego, że samoloty nie były określane jako bardzo nowoczesne nawet w momencie wprowadzenia do produkcji, sprawdzały się bardzo dobrze. Wpływała na to prosta konstrukcja, pozwalającą na tanią i masową produkcję. W walkach nad kanałem La Manche, Hurricane były przeznaczane raczej do walki z wolniejszymi i mniej zwrotnymi maszynami, takimi, jak bombowce. W 1943 roku przestarzałe były już nawet wersje Mk.II, dlatego większość Hurricanów zamieniano na samoloty Spitfire. Hurricane przez jakiś czas, były używane także jako samoloty szkoleniowe.
Możliwości bojowe Hawker Hurricane sprawiły, że wielu pilotów tego modelu mogło pochwalić się ponad przeciętną ilością zestrzeleń wrogich maszyn. Do najsłynniejszych polskich pilotów tego samolotu, można zaliczyć Witolda Urbanowicza, który zestrzelił 15 wrogich samolotów. W dywizjonie 303 służył także Josef Frantisek, który zestrzelił 16 maszyn niemieckich.
W 2015 roku odkopano resztki samolotu pilotowanego przez Kazimierza Wünsche, który rozbił się w West Sussex. (źródło – RP.PL). Pilot Dave Harvey jest pilotem samolotu Hawker Hurricane Mk-1 RF-E P3700, który upamiętnia wyczyny polskich pilotów w Bitwie o Anglię i jest wierną kopią, odnalezionego modelu.
Uwielbiam historyczne samoloty, chociaż zdecydowanie wolę polskie i radzieckie.
Model Hurricane z Bitwy o Anglię, dokładnie taki, jakiego używali polscy lotnicy pojawi się wkrótce w sprzedaży. Zobacz informacje na stronie sklepy modelarskie link.