pages bg right
Posted by GhostRaider on Sie 27, 2013
A4 Skyhawk – niezniszczalny szturmowiec

A4 Skyhawk – niezniszczalny szturmowiec

Skyhawk jest oceniany jako jeden z najlepszych samolotów odrzutowych Stanów Zjednoczonych. Został wybrany jako model, który miał zastąpić wysłużonego A1-Skyraider. Powód był prosty. Skyrider to samolot napędzany klasycznym śmigłem, a US Navy potrzebowała samolotu odrzutowego. O jego wyborze na samolot dla armii amerykańskiej zadecydowała lekka waga oraz niezbyt duże wymiary. Posiadał on także odpowiednią moc do tego, by skutecznie walczyć z innymi samolotami. Te cechy są nadal doceniane, dlatego A-4 Skyhawk do tej pory walczy w różnych armiach.

A4C na pokładzie lotniskowca

Budowa samolotu

Skrzydła w układzie delta pozwoliły na zmianę rozmieszczenia najważniejszych układów samolotu, włącznie z karabinami. Brak śmigła pozwala na łatwiejsze oddawanie salw. Skrzydła Skyhawk’a mieszczą zbiorniki paliwa. Silnik odrzutowy firmy Pratt&Whitney idealnie wpasowuje się w kadłub, co pozwoliło projektantom na zaprojektowanie niemal idealnego samolotu. Jednym słowem – jedna z najlepiej przemyślanych konstrukcji tamtych czasów.

Skyhawk w akcji

Pierwsza eskadra tych maszyn działała podczas wojny koreańskiej w roku 1956. Okazało się, że jego użycie daje ogromną przewagę nad wrogiem. W czerwcu 1957 wyposażono w nie oddziały Marines. Rząd uznał, że opłaca się inwestować w te odrzutowce, dlatego pojawiły się we wszystkich eskadrach jeszcze przed rozpoczęciem wojny w Wietnamie. A-4C i A-4E/F uczestniczyły one w większość akcji wojskowych w tym kraju. Wspomagały żołnierzy walczących w dżunglach oraz prowadzono za ich pomocą akcje rozpoznawcze. Wkrótce pojawiła się wersja z dwoma siedzeniami – TA-4. Model Skyhawk wykazał swoją sprawność w wielu konfliktach, jego użycie zwykle przechylało szalę zwycięstwa. Powstał w niemal trzech tysiącach egzemplarzy służących w boju oraz w wielu modelach szkoleniowych.

formacja skyhawków VMA-214

Eksport samolotów do innych krajów

Ogromne uznanie wojskowych sprawiło, że A-4 zaczęto sprzedawać także w pozostałych krajach. Pojawił się w siłach lotniczych Kuwejtu oraz Izraela, a także w Argentynie. Produkcja została zakończona stosunkowo szybko, bo w 1979 roku. Dla porównania polski samolot Iskra produkowano aż do 1987 roku. Samolot był używany także w siłach lotniczych Australii, Indonezji, Nowej Zelandii i wielu innych krajów.

Obecne losy modelu Douglas A-4.

Do niedawna samolot służył w armii Stanów Zjednoczonych jako model szkoleniowy. Obecnie używają go siły Brazylii, Argentyny i Izraela.

Warto zajrzeć: Skyhawk Association

Post a Comment

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Linki w komentarzach mogą być wolne od atrybutu nofollow.