Lata 30 XX wieku to okres świetności polskiej awiacji. Gdy w 1932 roku zorganizowano w Niemczech kolejne prestiżowe zawody Challenge, za głównych faworytów uważano Niemców i Włochów. Niewiele osób spodziewało się tego, że po trzech wymagających konkurencjach, najwyższe noty otrzyma ekipa Żwirko i Wigura, jednak tak właśnie się stało.
Francuzi na Challenge 1932
Po próbie sprawności technicznej samolotu, polska ekipa na RWD-6 była za drużyną z Włoch, natomiast po drugiej, czyli locie okrężnym nad Europą, Polacy udowodnili swoją wyższość. W locie szybkościowym (do którego nie przystąpiły załogi, które nie miały szans na wygraną), Polacy uzyskali średni wynik, który w ogólnej klasyfikacji, dał im najwyższy stopień podium.
Na zdjęciu, Żwirko i Wigura finiszuja Berlinie podczas Challenge 1932
Żwirko i Wigura zginęli tego samego roku, podczas podróży na zlot lotniczy w Pradze.
.
Pole mokotowskie podczas Challenge 1934
Polacy, jako zwycięscy poprzedniego Challenge, otrzymali status organizatora zawodów w 1934. Polskę ogarnęła wtedy gorączka lotnictwa.
Impreza miała na celu wyłonić najlepsze samoloty turystyczne o masie 560 kg. Pierwszy etap konkursu to ocena techniczna samolotów , którą wygrała drużyna Jerzego Bajana i Gustawa Pokrzywki, startująca na samolocie RWD-9.
Na zdjęciu RWD-9, challenge 1934
W locie okrężnym wygrali Niemcy, za którymi znalazła się polska ekipa oblatująca PZL-26, natomiast Bajan-Pokrzywka, zdobyli 8 pozycję Wysoki wynik w pierwszym etapie, pozwolił im utrzymać pierwsze miejsce. Podobnie było w trzecim etapie – niemieckie samoloty bez problemu zajęły 3 pierwsze miejsca z najwyższymi prędkościami przelotowymi, natomiast wynik Polaków był na tyle dobry, że zajęli oni cztery pierwsze miejsca. Ponieważ nie zorganizowano kolejnej imprezy Challenge, Polska zatrzymała puchar.
Impreza Challenge odbyła się tylko 4 razy, ale dzięki niej, przyśpieszono rozwój samolotów sportowych w Europie. Miała ona wpływ także na założenie szkoły lotniczej i lotniska w Lublinie, a także wpłynęła, na zwiększenie zainteresowania lotnictwem w naszym kraju. Kolejne konkursy Challenge nie były organizowane, ze względu na wysokie koszty i zbliżającą się wojnę.
Jerzy Bajan był ranny podczas walk we wrześniu 1939 roku, jednak nie przeszkodziło mu to w lataniu bojowym z użyciem bardzo prymitywnej protezy dłoni. Uczestniczył czynnie w „Bitwie o Anglię”, a Bolesław Orliński w bombardowaniu Niemiec.
Zdjęcia – wikipedia
Leave a Reply