Najpiękniejszym, a zarazem najtrudniejszym rodzajem modelarstwa jest modelarstwo redukcyjne. Polega ono na tworzeniu repliki oryginalnego pojazdu, samolotu lub okrętu, ale pomniejszonej w odpowiedniej skali. Wymiary takiej repliki są „zredukowane”, stąd nazwa tej dziedziny modelarstwa. Najczęściej przedstawia modele w sytuacjach bojowych i pełnych akcji, a stopień odwzorowania takich modeli jest niezwykle wysoki. Modele redukcyjne do złudzenia przypominają prawdziwe pojazdy, a wyjściowymi modelami do uzyskania takiego efektu są zwykłe modele plastikowe. Jeśli zachwyciłeś się modelami redukcyjnymi, pamiętaj że wymagają one ogromnej ilości pracy i doświadczenia. Jak zdobyć takie doświadczenie? Zacznij od sklejania modeli plastikowych które są proste i zwiększaj stopniowo stopień trudności. Najtrudniejsze na początku będzie prawidłowe wybranie kleju modelarskiego.
Klej modelarski do plastiku musi łączyć szybko ale nie błyskawicznie – bowiem wtedy nie mamy możliwości poprawienia położenia elementów. Najpopularniejsze kleje modelarskie kleje cyjanoakrylowe. Znane są z tego iż w mgnieniu oka połączą dwa elementy oraz … palce. Zachowajmy więc niezbędną ostrożność podczas używania popularnego superglue i chrońmy oczy. Kleju nakłada się bardzo niewielką ilość za pomocą igły. Spoinę można później wygładzić za pomocą papieru ściernego o drobnej gradacji. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie kleju modelarskiego cyjanoakrylowego w postaci żelu lub wolnotężejącego.
Inny rodzaj kleju do plastiku to substancja która rozpuszcza w niewielkim stopniu plastik, dzięki czemu można skleić dwa elementy przez dociskanie. Modele redukcyjne wymagają wielkiej precyzji w sklejaniu. Przed sklejeniem należy sprawdzić czy jesteśmy pewni iż używamy odpowiednich elementów pod dobrym kątem, bowiem wszelkie poprawki gdy używamy kleju typu superglue są niemożliwe do wykonania.
Jeśli chodzi o modele plastikowe, łatwiej jest uzyskać model o klasie “pełna redukcja” niż przy sklejaniu modelu z kartonu. Modele z kartonu wymagają również użycia kilku rodzajów kleju, a model plastikowy można z powodzeniem ukończyć używając tylko i wyłącznie kleju modelarskiego cyjanoakrylowego.
Po sklejeniu model plastikowy szpachlujemy, wypełniając wszelkie braki w powierzchniach. Ostateczne przygotowanie do malowania takiego modelu to szlifowanie chropowatych powierzchni. Malowanie modeli plastikowych to osobna historia – na temat producentów farb modelarskich w internecie toczą się prawdziwe batalie.
Model najlepiej malować aerografem, ponieważ gwarantuje on największą precyzję. Najpierw powleka się go lakierami i podkładami, przedtem zabezpieczając oszklenie modelu przed zabrudzeniami. Następnie nanosi się warstwy głównej farby modelarskiej, w taki sposób by przypominało rzeczywisty pojazd. Cieniowanie za pomocą nieco ciemniejszej farby to również kilka warstw. Malując pojazd można posługiwać się sugestiami producenta modelu plastikowego, a także zdjęciami znalezionymi w sieci oraz dokumentacją. Uzyskamy w efekcie efekt pojazdu który wygląda jak “prosto z fabryki”. Jeśli interesują nas modele redukcyjne, musimy nadać mu teraz indywidualny szlif.
Nałóżmy więc brunatnymi i ciemnymi farbami symulację brudu i zanieczyszczeń, kierując się na przykład obserwacją realnych pojazdów lub zdjęciami. To jak rozkłada się brud na gąsienicach czołgu możemy podpatrzeć na maszynach budowlanych z gąsienicami i odwzorować na naszym modelu. Następnie jeśli chcemy odwzorować pojazd który uległ już korozji, dodajmy specjalne kolory symulujące rdzę na newralgicznych punktach modelu. Będą to na przykład rury wydechowe, nity, klapy i inne elementy które narażone są na rdzę – również możemy podpatrzeć je na zdjęciach. Już teraz uznaje się modelarstwo redukcyjne za hobby wymagające umiejętności z pogranicza rzemiosła i sztuki. Gdy nasz model będzie nie do odróżnienia od rzeczywistych przedmiotów, z dumą pokażmy go na konkursie modelarskim bądź na wystawie. Będzie ona również świetnym miejscem do wymiany doświadczeń modelarskich.
Z tym klejem to przesadziłeś.Superglue to klej o specjalnych zastosowaniach. Natomiast klej do plastiku, to jest właściwy klej do modeli – dobrze, mocno łączy i jest czysty w zastosowaniu.
Klej cjanoakrylowy – superglue łączy szybko, ale już nie tak mocno jak ten do plastiku. Jak przygrzmocisz modelm o kant stołu, to sklejony klejem do plastiku raczej wytrzyma, a potraktowany superglue rozpadnie się wzdłuż linii klejenia. Superglu to popprostu zastygnięta warstwa lepiszcza między dwoma powierzchniami. Klej do plastiku spawa tworzywo.
Natomiast do łączenia plastiku z metalem, superglue jest dobrym rozwiązaniem, klej plastikowy tego nie złapie z wiadomych powodów. Jak coś ma być wytrzymałe – to najlepszy jest klej epoksydowy, np szary poxipol.
Zapraszam na mojego bloga z poradami modelarskimi: sklejanie modeli